Alle bedrifter trenger mobilabonnement. Og disse mobilabonnementene blir til syvende og sist brukt av de ansatte i bedriften. Spørsmålet blir derfor ofte om man skal bestille alle mobilabonnementene på bedriften, eller om man skal bestille privatabonnement som i utgangspunktet betales av de ansatte selv.
Svaret er komplekst. Det avhenger litt av hvordan firmaet er organisert, og hvordan telefoniløsningen fungerer i dag. Er man eksempelvis avhengig av å knytte alle mobiltelefonene sammen i et bedriftsnett så lønner det seg nok med et bedriftsabonnement.
Årsaken til at problemstillingen i det hele tatt kommer opp, er at prisforskjellen mellom private mobilabonnement og bedriftsabonnement er stor. Dette fordi bedriftsmarkedet ikke er så prispresset som privatmarkedet. Noe som igjen betyr at hvis dere som bedrift kan utnytte de mulighetene som ligger i privatmarkedet, ved å la de ansatte selv eie mobilabonnementet, og hvor dere så dekker telefonutgiftene via lønnslippen kan dere slippe økonomisk rimeligere unna.
I den sammenhengen er det ingenting i veien for å anbefale de ansatte å skaffe seg gode, men rimelige abonnement.
Man kan til og med belønne det å være prisbevisst ved å sette en fast sum tildekning av telefonutgifter som er litt høyere enn hva de rimeligste mobiltelefoni-abonnementene normalt sett koster, men fortsatt under hva bedriften selv måtte betale hvis de gikk for en bedriftsløsning. Da oppnår man en vinn-vinn for begge parter.
Ett sted man kan sammenligne og finne gode, men rimelige mobilabonnement er på nettsiden comper.
Dette nettstedet sammenligner kun private mobilabonnement, men til gjengjeld gjør de dette meget bra. Hvis man ønsker å holde seg orientert rundt hvem som tilbyr hva, er dette en meget god sammenligningsside for mobilabonnement.
Det kan i denne sammenhengen lønne seg å ta dette opp med et regnskapsbyrå, eller egen regnskapsavdeling slik at man får belyst hva som lønner seg økonomisk opp mot hva som er lovlig og praktisk gjennomførbart.
Men tanken er herved sådd.
Comments